dimarts, 15 de març del 2011

Estratègies de màrqueting 2.0: com identificar què és rellevant pels clients


Estratègies de màrqueting 2.0.: com identificar què és rellevant pels clients ha estat el títol d'una de les activitats formatives per empreses i persones emprenedores desenvolupades al Vapor Llonch durant el març. Josep Mª Capella Oliva, assessor Independent en Projectes de Màrqueting i en Estratègies Web 2.0  és l'autor de l'article d'avui. Ell va compartir els seus coneixements amb el públic assistent a la sessió formativa i avui  ho fa amb totes les persones que vulguin llegir aquest post.

Avui en dia, quan les empreses plantegen estratègies de màrqueting, pot passar que els seus públics objectius tradicionals no parin massa atenció als mitjans de comunicació convencionals, perquè estan dedicant bona part del seu temps d'oci a les xarxes socials. Això vol dir que les empreses han de canviar la seva forma tradicional de fer màrqueting (sense deixar aquest màrqueting tradicional) i començar a incorporar les noves eines, normes i regles de les xarxes socials en les seves estratègies comercials.


Les noves normes de les xarxes socials comporten un canvi en els rols. Les empreses no poden estar venent unilateralment els seus productes. Ara hi ha un diàleg entre les marques i els internautes. Hem de poder dir alguna cosa interessant perquè sinó, ens ignoren.

Els internautes ara ens diuen: "Som immunes a la publicitat. Si voleu que us dirigim la paraula, digues-nos alguna cosa. I que sigui alguna cosa interessant per variar".

Les noves regles obliguen a escoltar primer què necessiten els internautes en el seu diàleg amb altres internautes, què és rellevant per a ells, quines són les principals motivacions que els fan estar durant més de 5 minuts llegint i visualitzant continguts i difonent aquest contingut a la xarxa.

Hi ha exemples de marques que han entès i practiquen amb les noves normes i en treuen bons resultats. Per exemple, l'empresa Heineken va aconseguir arribar a més de 17 milions de persones amb només 35.000 € (en una campanya tradicional de TV, hagués necessitat més de 450.000 euros). A més la moda del Lip Dub permet aconseguir més de 50.000 descàrregues a Youtube en un sol mes.

Ikea va saber escoltar a un grup de fans que es dedicaven a rodar una sèrie de televisió a les seves botigues i els va permetre seguir rodant i per això publicitant la marca de forma molt creativa a les xarxes socials (sense que els costés un sol euro!).

També cal atendre algunes males pràctiques, com Zara, que va plagiar directament els treballs artístics d'una sèrie de bloggers per a les seves noves col·leccions, o Nestlé (Kit Kat), que va tractar de tancar vídeos de Youtube on els consumidors es queixaven de la destrucció dels últims boscos d'Indonèsia, per aconseguir l'oli de palma usat en l'elaboració de la xocolata del Kit Kat.

Fent un resum, es podria dir que:
- Cal tenir clar perquè es vol estar present a les xarxes socials.
- No cal fer-ho servir tot. Si no ho saps fer servir, millor no implicar-se.
- Cal observar, escoltar i participar poc a poc.
- Cal trobar on hi ha rellevància pels potencials clients i mirar si els podem ajudar amb alguna cosa.
- Les millors converses són fora de casa, és a dir, fora de les empreses.
- Les converses es mereixen, no es demanen.
- Que la creativitat és clau.
- I, sobretot, que això acaba de començar, NO ANEM pas TARD si comencem ara.

Autor: Josep Mª Capella Oliva
Assessor Independent en Projectes de Màrqueting i en Estratègies Web 2.0.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Aquest és un espai específic per comentar les notícies i els continguts proposats. Tota utilització que excedeixi el contingut proposat serà considerada inadequada i susceptible de no ser publicada. Els lectors poden remetre els seus dubtes, queixes o denúncies a sbdempresa@ajsabadell.cat.

Altres articles del teu interès