
Fer una pàgina no és difícil, però Facebook no és gaire amistós per desfer operacions. Per exemple, no podeu canviar la categoria en la qual inscriviu les vostres pàgines; o tampoc no deixa canviar el nom de la pàgina; per això és convenient prendre-s’ho amb calma i llegir els passos a seguir amb tranquil·litat.
És millor una pàgina de marca que un perfil personal
Insistim molt en la idea que una empresa ha de tenir una pàgina i no un perfil i ara us detallem per què:
1) A diferència d'un perfil normal, les pàgines són públiques (una persona en podrà llegir el contingut encara que no en sigui fan) i, per tant, el que hi publiqueu circularà més obertament per Internet. Això és molt important per al posicionament del vostre web. D'altra banda, el perfil d'un usuari només pot ser vist per les persones autoritzades o pels amics de la persona autoritzada prèvia invitació.
Exemple: si aneu a www.facebook.com/VaporLlonchSabadell, us sortirà la pàgina del Vapor Llonch i, ja dintre, tindreu l’opció de fer-vos-en “amics” o “amigues”. Però, encara que no us en feu fans, podeu veure’n els continguts, tot i que no els podreu comentar o valorar, ni donar la vostra opinió sobre els temes que hi apareguin (ja que en aquest cas sí que cal agregar-s’hi).
2) Una de les diferències (per nosaltres, de les més importants), és que les pàgines poden tenir un nombre il·limitat de fans. Hi ha pàgines a Facebook que tenen més de 17 milions de fans, gent que ha clicat aquesta opció i que rebrà als seus respectius murs la informació que aquestes pàgines vagin generant. I, el que és més important, sense donar cap més informació seva si no volen.
En el cas dels perfils personals, només es permeten 5.000 contactes. Són molts, sí, però si poden ser més, millor, oi? Si feu un perfil per “vendre” el vostre negoci (cosa que, insistim, no us recomanem) i arribeu als 5.000, l’haureu de tancar i passar a una pàgina. Amb això és amb el que es van trobar moltes organitzacions que van crear perfils comuns i van caure en la limitació tècnica i en la que dóna la privadesa de cadascú, ja que molts seguidors no volien compartir informació privada amb ells. Més o menys es pot saber qui hi ha al darrere d’una empresa o marca, però no qui hi ha darrere d’un perfil.
Les pàgines de producte asseguren la privadesa de la persona que s’hi uneix i donen capacitat a l’empresa per fer arribar el seu missatge (text, fotos, enllaços, vídeos) a milers o milions de persones.
3) Els interessats es poden unir a la vostra pàgina sense requerir confirmació. En el cas dels perfils, tots els requeriments han de ser prèviament aprovats.
4) Podeu enviar actualitzacions de contingut a tots els vostres fans. Els perfils d'usuari només poden enviar missatges d’un a un per primera vegada.
Recordeu que una pàgina és un perfil públic que us permet compartir el vostre negoci i els vostres productes amb els usuaris de Facebook i, per tant, us permet millorar la comunicació amb els vostres clients i amics. A més, si funciona el “boca a orella” (perquè un usuari pot mostrar als seus amics que li agrada la vostra pàgina i recomanar-la en afegir pàgines al seu perfil personal), veureu com augmenta el nombre de persones afegides a la vostra pàgina.
La figura de l’administrador
L’administrador és el que crea la pàgina a partir d’un compte personal (correu electrònic i contrasenya). Òbviament, l’administrador pot ser l’empresari o el responsable de la empresa que es dedica a aquestes funcions. No obstant això, el paper d’administrador es pot delegar també, ja sigui compartint la contrasenya o afegint un altre compte per fer-ho. Tot això es pot provar anant a ‘compte – administrar pàgines – modificar pàgina’ (a sota de la imatge corporativa, logotip o qualsevol altre que hàgiu posat com a marca a la vostra pàgina).
Recordeu que qualsevol persona que utilitzi el Facebook ha de tenir un perfil d'usuari individual per navegar pel lloc i comunicar-se amb amics, familiars i coneguts. Quan el tingueu, podreu crear i administrar una pàgina del Facebook per a la vostra empresa i fàcilment podreu convidar els vostres socis o col·legues a compartir la gestió amb vosaltres.
Comuniqueu-vos amb el vostre client
Les pàgines comuniquen les actualitzacions mostrades a la fitxa d'actualització o al mur de les persones que en són fans i que autoritzen a mostrar les actualitzacions d'aquesta pàgina.
També podeu enviar missatges als vostres fans fent clic a "Enviar una actualització als fans", situat a la part superior esquerra de la pàgina (sota la foto de perfil). Les actualitzacions són d'utilitat per anunciar promocions, rebaixes o esdeveniments.
Una pàgina té dos murs: un en el qual escriu l'autora o autor de la pàgina i un altre perquè els fans hi escriguin els seus propis missatges, encara que l'autor o autora o administrador o administradora pot decidir publicar-ho tot en un sol mur.
Es desaconsella treure els comentaris que no us agradin. Totes les opinions són respectables mentre no siguin ofensives o malintencionades. En el cas de tenir una opinió negativa, heu de donar-li la volta i treure’n la part positiva, ser humils, apropar-vos a aquesta persona i treballar per millorar aspectes que no s’han tingut en compte i que han creat aquesta opinió o comentari desfavorables.
El llenguatge del Facebook
Sembla paradoxal que, amb tota l’evolució quant a mitjans de comunicació, aquesta comunicació es faci com fa 20 anys, sense adaptar-nos als mitjans o a Internet, sense pensar en els públics a qui ens dirigim i sense tenir en compte, sovint, els codis implícits, per activar emocions i semblar més propers.
La gent vol una comunicació directa i ràpida, àgil, que respongui als seus interessos. Així doncs, són necessàries informacions i missatges personals, transparents i oberts, responent als dubtes o parlant de temes d’interès per a cada usuari.
El llenguatge ha de canviar depenent del públic a qui ens adrecem i ha de ser un llenguatge en segona persona, que incideixi en la personalització, la segmentació, però també en els valors de tots els vostres ‘fans’.
En una societat saturada d’informació, crítica i desencisada moltes vegades amb moltes coses, aquests missatges ja no funcionen perquè no arriben a la població, que rep centenars de missatges diaris.
Heu de deixar de veure el client com una realitat urbana i imaginar-la com el que ja és: una realitat híbrida, amb xarxes de persones relacionades entre si, en línia i fora de línia. Cal entendre aquestes xarxes i cal relacionar-s’hi.
Canvis més visibles en la nova forma de comunicar:
- Codis i llenguatges nous.
- Preval allò visual a allò textual.
- Es valora allò dinàmic i innovador.
La gent només connecta amb el que és més entretingut. Cal captar l’atenció. Canvien si no els interessa o no els sembla entretingut o interessant. Només tendim a percebre i a recordar allò nou o important per a nosaltres. I per aconseguir que alguna cosa es recordi no s’han de fer sermons, sinó fer pensar, reflexionar, hem d’escoltar i deixar participar.
Aplicacions
Una de les coses més atractives i cridaneres del Facebook són les aplicacions. N’hi ha algunes que ja surten per defecte a les pestanyes (esdeveniments, fòrum, fotos) i altres que es poden crear personalitzades. Això ja és un pas endavant i dependrà de les ganes i el temps que tingueu per crear-ne, però tot està a la xarxa perquè sempre hi ha algú que ha tingut abans el dubte i li han pogut resoldre i, el més important, se’n deixa constància als fòrums d’Internet.
Entre altres coses, podreu fer una portada de presentació, inserir una pestanya amb el canal Youtube (si teniu vídeos penjats que voleu que es vegin), amb el vostre bloc, amb música, amb les vostres fotos penjades al Flickr...
Ja hi som. I ara què?
Ser a les xarxes socials no implica fer estratègia a les xarxes socials. Tota estratègia en Social Media Marketing (mitjans socials) ha de partir d'establir uns objectius i unes prioritats, posar en marxa activitats que de veritat ofereixin valor afegit, escoltar, conversar i crear interacció amb els vostres lectors.
Un dels errors habituals és mesurar l'èxit en les xarxes socials per la quantitat i no per la qualitat. Al Social Media Marketing la mida no importa, el que preval és el valor afegit que us ofereixi un amic i no el nombre d'amics que tingueu.
Obrir nous canals i mitjans a Internet ha d’anar acompanyat forçosament d’un manteniment i una actualització constants, si no, tot l’impacte que es pot aconseguir amb els nous mitjans digitals es perd ràpidament. Si no es donen respostes ràpides i clares a les demandes o dubtes que hi pugui haver no es generaran adeptes i molt menys s’aconseguirà fidelitzar els seguidors.
Aquest article intenta donar-vos unes pautes però, com tot, aquí es tracta de remenar. Per això, i per aclarir més dubtes, el Facebook posa a la vostra disposició aquest enllaç per si teniu algun problema: http://www.facebook.com/help/?page=904
Un truc
Per finalitzar, us donem un truc perquè per començar feu un 'Url amigable', és a dir, poder canviar l'adreça llarga que Facebook dóna per defecte. Queda una adreça més atractiva i l'usuari la pot picar directament al navegador.
Això sí, si voleu reanomenar la vostra pàgina, com hem fet a www.vaporllonch.net/VaporLlonchSabadell, el Facebook us demana que tingueu un mínim de 25 fans afegits. Llavors us deixarà posar el nom que vulgueu i substituir l’adreça llarga que surt per defecte. Quan arribeu als 25, aneu a www.facebook.com/username. Us surt un desplegable i cal triar la pàgina de producte que tingueu i seguir els passos que indiquin.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquest és un espai específic per comentar les notícies i els continguts proposats. Tota utilització que excedeixi el contingut proposat serà considerada inadequada i susceptible de no ser publicada. Els lectors poden remetre els seus dubtes, queixes o denúncies a sbdempresa@ajsabadell.cat.