
El país necessita emprenedors. En un període en què les estretors de tot tipus s’han generalitzat i ens governen, cal facilitar el camí per a les noves idees. Idees amb viabilitat financera, idees amb un retorn operatiu de la inversió a un termini assumible, idees que creïn valor i atributs diferencials. Immiscits en plena economia digital, una opció per a les noves empreses és generar un producte o un servei en clau de bit, és a dir, crear un negoci pure player, o bé optar per la via analògica tradicional, compatible amb els avantatges de la virtualitat.
Així, en un context de la Societat de la Informació i del Coneixement com el nostre, cal captar hàbilment oportunitats brollades de la xarxa de xarxes. La major part de sectors clàssics són susceptibles de generar opcions digitals. Així ocorre en les àrees de l’Estat del Benestar (e-learning, e-health) com en les de negoci (e-business i els seus descendents e-commerce i e-banking). Si hi afegim la fórmula màgicament conciliadora de treballar a distància (el teletreball, dissortadament encara infrautilitzat en la major part d’empreses), el cercle virtuós digital que la Unió Europa defensa des de fa anys es tanca amb èxit. El senderol establert pels infraestructurals Al Gore sènior i júnior, sintetitzat en les lleis de Gilder i implementat per les propostes de Reding, ha de menar a la claredat conceptual en una època borrascosa, tèrbola, un període de boires i clarobscurs que demana a crits llum.
Per tant, l’emprenedor es pot plantejar un entorn virtual que, per definició, implica inversions molt menors que l’ecosistema dels àtoms. Una vegada a dins, un dels aspectes que més amoïna a l’empresari és la promoció del producte o servei a la xarxa. I existeixen mecanismes que faciliten enormement la missió de comunicar. El talent i l’estratègia permeten a qualsevol empresa posicionar-se amb èxit a la xarxa. El Search Engine Marketing (SEM) i el Search Engine Optimization (SEO) es revelen d’un temps ençà com unes eines la rendibilitat de les quals és moltes vegades incalculable. Visibilitzar pàgines web en les primeres posicions quan es tecleja el nom d’una empresa, un producte o un servei, sempre que no es caigui en l’spamdexing, és sinòmin d’ingressos. Fórmules com l’elecció correcta de les paraules i les frases clau, enllaçar amb pàgines temàticament relacionades, figurar en directoris de referència (Yahoo! o DMoz, per exemple), participar en fòrums o xarxes socials, o escriure articles en altres webs, pot ser el trampolí cap al benefici empresarial.
Tot i moure’s en el terreny dels teòrics intangibles, la materialització d’aquestes accions en els comptes d’explotació de l’empresa és inqüestionable. A més, fins i tot un emprenedor que s’hagi decantat per una aventura tradicional s’ha de sentir gairebé obligat a crear un web de suport al negoci. Aquest empresari pot establir unes estratègies de posicionament i de difusió que probablement generaran uns rendiments a voltes superiors a les previsions més optimistes.
L’emprenedor del segle XXI, doncs, ha de canviar el xip. El seu xip ha de ser Internet, ha de ser l’hipertext, el multimèdia, la interactivitat, la instantaneïtat. L’emprenedor ha de mutar les coordenades clàssiques: ara és transnacional, transtemporal. Les barreres tradicionals pericliten. I, quan cauen barreres, s’obre una vall infinida en què la imaginació i l’estratègia faciliten les millors conquestes. Conèixer els meandres de la xarxa i les claus tecnològiques, comunicatives i econòmiques de la digitalització ajuda a driblar la crisi. I què millor contra una crisi que apostar pel xip digital dels emprenedors.
Dr. Joan Francesc Fondevila Gascón
Professor de la Universitat Abat Oliba i de la Universitat Oberta de Catalunya
Cap de Projectes d’External-Norveta Consulting
jffondevila@ilimit.es
www.grupoexternal.com
Professor de la Universitat Abat Oliba i de la Universitat Oberta de Catalunya
Cap de Projectes d’External-Norveta Consulting
jffondevila@ilimit.es
www.grupoexternal.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Aquest és un espai específic per comentar les notícies i els continguts proposats. Tota utilització que excedeixi el contingut proposat serà considerada inadequada i susceptible de no ser publicada. Els lectors poden remetre els seus dubtes, queixes o denúncies a sbdempresa@ajsabadell.cat.